vineri, 11 mai 2012

Skordalia - σκορδαλιά

Skordalia sau skordhalia / skorthalia (σκορδαλιά, în limba greacă, de asemenea, numit αλιάδα) este un piure gros (sau sos), din bucătăria greacă, obtinut prin combinarea de usturoi zdrobit, cu piure de cartofi, nuci, migdale, sau de piine veche inmuiata si scursa, apoi frecata cu ulei de măsline pentru a obtine o crema, acesteia adaugindu-i-se la sfirsit otet.
Skordalia este echivalentul modern al anticului skorothalmi,  nume compus pleonastic din grecescul σκόρδο [skorðo] "usturoi" şi italianul agliata "usturoi", sau, poate, provensal - aïoli sau Catalană - allioli.
În Insulele Ionice, skordalia este mâncat ca un fel de mancare principal, folosindu-se lamiie in loc de otet.
Skordalia este de obicei servit ca garnitura cu peste prajit (în special cod sarat=bakaliar, μπακαλιάρος), legume prajite (în special vinete si dovlecei), peşte fiert sau legume fierte (în special sfecla).
Varianta de skordalia pe care am incercat-o eu mi-a oferit o experienta inedita, fiind o combinatie de crema usturoiata de miez de piine cu nuca macinata, ca garnitura pentru fasole batuta (facaluita).
Nu am experimentat-o niciodata desi, mi-a placut foarte mult.
In schimb va propun o reteta mai simpla, asa cum o pregatesc pescarii, si cum imi amintesc ca o pregatea bunica mea.




Pentru pregatire am folosit:
- sase cartofi potriviti
- trei catei de usturoi
- 4 - 5 linguri ulei de masline
- o lingura zeama de lamiie
- un borcan mic de fileuri de ansoa (anchois)
- citeva boabe de capere
- un praf de sare

Se curata cartofii si se pun la fiert, intregi.


Se piseaza usturoiul cu putina sare (nu foarte multa pentru ca fileurile sint deja sarate), apoi se freaca cu o lingura ulei de masline adaugindu-se la sfirsit si zeama de lamiie.


Se pun pe rind cartofii si se strivesc amestecindu-se energic cu usturoiul, pina se obtine un piure pufos. Se adauga cite putin si restul uleiului de masline, continuind sa amestecam pina cind piureul devine cremos.


Se scurg fileurile de anchois si se impart in doua.


Jumatate se toaca marunt apoi se pun peste piureul de cartofi, incorporindu-se in compozitie.


Se aseaza skordaliaua intr-un castron si se orneaza cu restul fileurilor si cu boabele de capere.



Acest aperitiv merge intr-o combinatie perfecta cu un paharel de ouzo dar daca nu aveti, merge si o bere rece

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu