vineri, 6 aprilie 2012

Mincare de bame - Μπάμιες Λαδερές

Bamele sint vegetale foarte nutritive. Pe linga faptul ca sint sarace in calorii, sint bogate in vitamine: A, C, acid folic, tiamina, calciu, zinc, fibre, riboflavina si vitamina B6. Intrucit contin acid folic, bamele sint recomandate viitoarelor mame.
Fibrele superioare, regasite in bame, ajuta la stabilizarea glicemiei, micsorand rata la care zaharul este absorbit din tractul intestinal. Au proprietati laxative, absorb apa si previn constipatia.
Mucilagiul din bame micsoreaza nivelul de colesterol si acidul din bila, eliminand astfel toxinele prin filtrarea ficatului.
Fructele acestei plante se consuma inainte sa ajunga la maturitate, cand devin atoase si coaja lor incepe sa se lignifice. Cu cat este mai tanar, fructul bamelor - o capsula alungita si bombata - este mai gustos si mai fraged.
Semintele de bame ajunse la maturitate au un continut ridicat de substante proteice si grasimi si sunt folosite in obtinerea diverselor preparate culinare, in special la popoarele orientale. In Egiptul antic, semintele de bame erau prajite, macinate si folosite in loc de cafea, obicei mentinut si in zilele noastre.
Originare din Etiopia, bamele sunt mentionate ca planta de cultura cu 2.000 de ani inainte de Hristos.
De-a lungul vremii, bamele (Okra) au intrat in traditia gastronomica a Europei de Sud, acolo unde, mai ales in Grecia si Turcia, sunt apreciate si culese pentru a prepara diferite mancaruri.
Desi sunt foarte apreciate in arta culinara, se pare ca exista anumite retineri in folosirea lor.
Putine gospodine le cunosc secretele de pregatire.
In Saptamina Mare, crestinii ortodocsi din Grecia care postesc, consuma cu placere mincarea de bame - Μπάμιες Λαδερές (bame uleioase - dar nu pentru ca sint gatite cu mult ulei ci, pentru consistenta lor "cleioasa"). Soacra mea, o grecoaica harnica si o foarte buna bucatareasa,  era una dintre persoanele care stia cum trebuie gatite acestea. Si mi-a impartasit si mie secretul. Iar eu, o sa il spun aici, ca sa ramina scris pentru cei ce vor incerca vreodata sa gateasca bame.
* Inainte de a fi gatite, bamele curatate si spalate, se tin jumatate de ora in apa rece amestecata cu un paharel de otet. Metoda este sigura, verificata. (Unele gospodine recomanda fierberea bamelor cu bors - nu stiu, nu am incercat).
Iata cum le-am pregatit eu:



Am avut nevoie de:
- o punga bame congelate 500 grame
- o ceapa rosie
- un paharel de ulei de masline
- trei - patru linguri pulpa de rosii pasate
- o legatura patrunjel verde
- sare, piper, boia dulce dupa preferinta
- un pahar otet din vin

Se pun bamele intr-un castron si se spala bine cu apa rece. Culoarea lor, verde crud, ne arata ca sint fragede.

Se adauga apa rece si otetul, lasindu-le sa stea astfel pentru jumatate de ora.

Intre timp, curatam ceapa si o tocam marunt, apoi o punem la calit in tigaie cu uleiul de masline.

Scurgem bamele si adaugam ceapa rumenita.
Apoi completam cu apa cit sa le acopere dupa care introducem vasul la cuptor.

Se lasa sa fiarba aproximativ 20 de minute, dupa care se adauga pulpa de rosii si patrunjelul tocat. Se potriveste de sare, se presara putin piper, cit va place, si o lingura boia dulce.

Se mai lasa in cuptor 15 minute, pina scade putin, si e gata.







O masa hranitoare dar foarte usoara, cu un gust exotic, deosebit, si o textura pe masura..



9 comentarii:

  1. N-am mancat niciodata bame pana acum. Cred ca am sa incerc aceasta reteta.

    RăspundețiȘtergere
  2. Felicitări pentru blog, Kira.Pot să spun că am rămas plăcut surprins ă descopăr zeci de rețete din vremea copilăriei, citind blogul tău parcă am simțit pnetru câteva minute mirosul și gustul mâncărurilor de demult.De apreciat faptul că oferi o bogată istorie a fiecărei rețete, ceea ce denotă încă o dată o cunoaștere decvată a culturii gastronomice.Am locuit în Brăila vreme de 15 ani, iar ori de câte oi mă gândesc la copilăria timpurie îmi vin în minte atâtea rețete despre care tu ai amintit, printre care preferatele mele, mâncărurile cu pește, un element nelipsit din dieta mea de zi cu zi de altfel dar și plăcintele cu mere pe care nu le-am mai regăsit în alte regiuni al țării.Adică oamenii le fac, dar modul de preparare diferă enorm, de aceea am decis acum ceva ani să îmi pregătesc singur.

    Cu respect,

    Alexandru.

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc pentru vizita, dar mai ales, pentru aprecieri.

    RăspundețiȘtergere
  4. o idee foarte buna, aceeasi reteta o voi pregati si eu. suna si arata delicios. multumesc pt idee :D

    RăspundețiȘtergere
  5. In copilaria mea se cultivau bame si la noi. Zarzavagii olteni le duceau peste tot iar mama mea a doua, fiind din zona aia, le gatea tare bine.Imi pare rau ca nu am reteta si ea nu mai e!Acum am gasit import India la supermarket. Oare s-or mai cultiva pe undeva pe la noi?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga mea
      In primul rind iti multumesc pentru vizita si te mai astept oricind vei dori.
      Apoi, nu iti recomand bamele de import India, eu am luat si m-am pacalit rau.
      Cele mari sint deja lemnoase iar cele mai potrivite se descompun in timpul gatirii, asteptind sa se fiarba si cele mai mari.
      Gasesti in comert bame romanesti, produs congelat de la firma Casa Taraneasca, selectate, sanatoase si foarte gustoase.
      De asemeni, la raionul cu produse din import de la Carrefour, vei gasi bame turcesti la borcan, gatite cu rosii, un produs foarte bun pe care il poti consuma ca atare, sub forma de salata, necesitind doar scurgerea sosului, un adaos minor de usturoi, putin ulei de masline si o asezonare (sare, piper - dupa gust).
      Sper sa iti foloseasca informatiile oferite si astept un review, daca te-ai hotarit sa incerci produsele recomandate.

      Ștergere
  6. sunt foarte bune bamele, am luat de la piata cu 12 lei/kg micute si fragede.

    RăspundețiȘtergere
  7. Mama le gatea,de asta stiu despre ce este vorba.In Braila copilariei mele,se gaseau la piata.Acum locuiesc de multi ani in Galati,aici nu prea sint amatori de asa ceva.Am gasit congelate la Carrefour si abia stept maine sa le gatesc.Reteta o iau din internet.Mi sa parut interesanta reteta grecoaicei.Mai ales ca la Braila am copilarit intre greci. Na`ste kala.

    RăspundețiȘtergere
  8. Reteta e foarte buna dar eu sunt fericita ca am gasit aici si brauileni De 50 ani de cand sunt departe da orasul meu drag!!!!!

    RăspundețiȘtergere