marți, 6 martie 2012

Imam bayildi

Tradiţia culinară de la Constantinopol, ca si cea din Asia Mica, au îmbogăţit bucătăria grecească cu multe specialităţi, una dintre acestea fiind Imam bayildi.
Vorbesc despre bucataria greceasca avind in vedere faptul ca in Grecia am mincat prima data acest delicios preparat.
Era cu multi ani in urma, prin 1981, cind, impreuna cu sotul meu, ne aflam pentru prima data in vizita in locurile natale ale socrilor mei. Cu toate ca ne vedeau pentru prima data, oamenii isi doreau sa le fim oaspeti, bucurindu-se de prezenta noastra acolo pentru a afla vesti de la vechii lor prieteni si intrecindu-se sa ne invite la masa.
Asa s-a intimplat ca, onorind o astfel de invitatie, am avut ocazia de a degusta ceea ce am aflat apoi ca se cheama "Imam bayildi".
Intelegind de ce poarta aceasta denumire - "Imamul a lesinat - dupa ce mi-am consumat portia (absolut delicioasa, desavirsita),  am solicitat gazdei reteta si de atunci pregatesc si eu acest fel de mincare.


Reteta din Epir, Frangades, preluata in 1981 de la Alexandra Valekas

Am folosit:
- doua vinete potrivite
- doua cepe
- doi ardei grasi
- doua rosii
- patru catei de usturoi
- un ardei iute
- o legatura patrunjel verde
- 250 grame feta de oaie si capra
- o lingurita oregano
- o cana ulei de masline
- piper si sare, dupa gust

Vinetele de spala apoi se taie in doua pe lung. Se curata o fisie din coaja apoi se pun in apa rece cu sare pina se pregatesc celelalte ingrediente.

Se oparesc rosiile pentru a putea indeparta coaja.

Se curata ceapa si ardeii, apoi se toaca marunt.

Cu o lingurita se indeparteaza miezul feliilor de vinata, facind un caus mic. Se curata rosiile de coaja apoi, impreuna cu miezul vinetelor se toaca si ele marunt.

Se incing doua linguri de ulei intr-o tigaie apoi punem ceapa tocata sa se caleasca.

Cind a capatat o culoare aurie adaugam si ardeiul, amestecind continuu.

Adaugam si rosiile impreuna cu miezul vinetelor peste legumele calite, lasind sa fiarba usor pina scade sucul lasat de rosii.

Intre timp tocam ardeiul iute, usturoiul si patrunjelul.

Se adauga si acestea peste amestecul din tigaie, lasind pentru inca doua minute sa se combine toate aromele. Se presara o lingurita rasa de sare si un virf de cutit de piper, se amesteca si se indeparteaza dupa foc.

Se scot vinetele din apa si se tamponeaza cu hirtie absorbanta pentru a indeparta complet lichidul.
Se toarna restul de ulei intr-un vas un pic mai adinc si se prajesc vinetele pe ambele parti.

Se aseaza intr-o tava cu miezul in sus.













Apoi, cu o lingura asezam umplutura pregatita anterior. La sfirsit, se taie brinza in fisii si se decoreaza vinetele. Se presara oregano deasupra dupa care se introduce tava in cuptor pentru aproximativ 20 de minute, asa incit sa se gateasca totul impreuna.

Sint gata cind brinza va capata o crusta usor aurie iar umplutura va deveni usor transparenta pastrind totusi o cromatica vie.

Se scot cu o paleta pe un platou astfel incit surplusul de ulei va ramine in tava si se vor consuma dupa ce s-au racorit putin.

Va asigur, sint delicioase, cremoase, aromate si usor picante.

12 comentarii:

  1. O reteta extraordinara!
    O incantare pentru papilele gustative :P

    RăspundețiȘtergere
  2. am mancat acest imam baildi sub alta forma, in locul tocaturii de legume ce se caleste in tigaie, era sos bolognese si grana padano rasa, pus la cuptor. un deliciu, ce sa mai!
    dar o sa incerc si reteta ta, sunt convinsa ca e delicioasa!

    :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga mea, pentru reteta mea GARANTEZ.
      Despre cealalta, sint convinsa ca ai dreptate.
      Multumesc pentru vizita pe blogul meu.

      Ștergere
  3. ıntr-adevar aceasta reteta se numeşte imam bayıldı dar nu este originara greciei ci turciei.de altfel şi cuvintele sınt turceşti.imam bayıldı care ınseamna imamul a leşinat...:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Absolut adevarat. Am precizat acest lucru in primul rind al postarii. Cred doar ca e vorba de o neintelegere. Eu vorbesc de faptul ca am cules aceasta reteta din Grecia, dintr-o regiune care a fost multa vreme sub ocupatia turca, ceea ce a dus la asimilarea obiceiurilor culinare turcesti in zona.

      Ștergere
  4. ProPun ca in loc de coPt să fie Puse intr-un vas in care se toarna aPa de un deget si in aPa sa se Puna 2 lingurite zahar, scortisoara, 3-4 felii lamâie cu coajă. se Pune caPac şi se dă la cuPtor. se lasă să se răcească fără să se ridice caPacul duPă care se scot din zeamă şi zeama se aruncă.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este o propunere, intr-adevar. Astept sa faci experienta si sa ne impartasesti impresii. Nu poate fi rau. Ingredientele sint orientale deci, sint sigura ca se potrivesc. Personal, agreez vinetele sub orice forma. Probabil voi incerca si varianta propusa de tine. Multumesc pentru sugestie.

      Ștergere
  5. eu Procedez aşa de Peste 10 ani şi toţi cei care au gustat au rămas leşinaţi duPă rţetă.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :D Te asigur ca voi incerca varianta ta. Repet, vinetele sint legumele mele preferate, asa ca, nici o reteta nu este de refuzat.

      Ștergere
  6. Ai un blog tare dragut si apetisant!

    RăspundețiȘtergere
  7. adevarata reteta turceasca, cea originala, are stafide si e putin altfel Asta a ta s-ar numi vinete umplute

    RăspundețiȘtergere