duminică, 10 noiembrie 2013

Placinta cu dovleac

Calatorie catre centrul tarii.
Drum serpuit pe coame de munte gatite.
Straie de toamna intr-o nebunie de culori.
Verde crud, galben, rosu aramiu, raze de soare printre cetini de brad, creste cu caciuli de zapada, nori atirnind pe colti de stinca.
Trec orele neobservate.
Ajungem pe inserat in sunet de talangi.
Miros de fum din horn.
Caldura revederii.
Explozie de bucurie, copii fericiti, bunici imbratisati.
Tihna noptii.
Zori de zi peste gradina despuiata.
Stingheri in brazda, dovlecii.
Prea mici pentru o caleasca de printesa.
Dar tocmai buni pentru o placinta.
Aroma dulceaga din cuptor, miros de scortisoara.
Placinte aburind, sub fulgi de zahar pudra.





Si-au dat concursul pentru o tava de placinte:
- un dovleac pintecos
- un pachet de foi fine Linco pentru placinta 
- o cana de zahar 
- doua linguri de pesmet
- doua lingurite scortisoara pisata
- un strop de esenta de vanilie
- o ceasca de migdale macinate
- 50 grame unt
- 2 linguri ulei
- zahar pudra, pentru decorat

Intii m-am luptat cu dovleacul, incercind sa-l conving sa-si lepede coaja. Pe urma l-am dat prin razatoarea mare (noroc cu mixerul, altfel aveam ceva de furca cu indaratnicia dovleacului). Cind l-am dovedit, i-am adaugat zaharul si o lingurita de scortisoara apoi l-am pus la calit intr-o tigaie cu un strop de ulei.

L-am lasat pe foc amestecind usor pina ce s-a inmuiat bine, evaporindu-se tot lichidul lasat.

Pentru ca nici dovleacului nu i-a fost usor, l-am lasat sa se odihneasca racorindu-se putin apoi am adaugat si pesmetul, restul de scortisoara si un pic de esenta de vanilie.

Cind totul s-a amestecat bine, am adaugat si migdalele macinate.

Am impartit in doua pe lung foile de placinta, suprapunind cele doua jumatati, ca sa nu se usuce.

Am topit apoi untul, adaugindu-i si doua linguri de ulei, pregatind unsoarea pentru foi. Luind pe rind foile, si ungind de fiecare data, am suprapus cite trei.

Impartind umplutura in parti egale cit sa imi ajunga pentru tot pachetul, am intins pe foaie o portie din dovleacul pregatit mai devreme.

Am intors marginile laterale peste umplutura apoi am inceput sa rasucesc intr-un rulou.

Pregatind din timp o tava tapetata cu hirtie de copt am aliniat unul linga altul, rulou dupa rulou, pe care le-am uns cu galbenus de ou amestecat cu un strop de lapte, dupa care am introdus tava in cuptor.

  • Pentru ca numarul foilor nu se impartea fix la trei (deformatie profesionala :) ), ultimele foi le-am utilizat in combinatie de cite doua distribuind umplutura pe o margine laterala si rasucind sub forma unui sul subtire. Obtinind patru astfel de suluri le-am impletit cite doua rezultind doua placinte mai lungi.
Dupa aproximatix 30 de minute am scos din cuptor placintele rumene, crocante si parfumate. 


Le-am lasat sa se racoreasca dupa care le-am pudrat bogat cu zahar pudra.


Un preparat gustos, sanatos, fraged si aromat, un desert de sezon desavirsit.

Eroul postarii:



11 comentarii:

  1. Super! Dar mai mult decat reteta mi-a placut introducerea!

    RăspundețiȘtergere
  2. Da-mi voie sa-ti spun ca arata superb!! As lua si eu cateva bucatele din farfuria aia ca prea arata bine!! Te pup

    RăspundețiȘtergere
  3. Cit te invidiez pentru foile de placinta, dar mai ales pentru delicioasele placinte... Dovleac am, foile imi lipsesc... Iau o placintuta sa o servesc alaturi de cafeluta mea... Pupici si felicitari pentru frumoasa introducere !!! Pupici si o zi minunata sa ai !

    RăspundețiȘtergere
  4. Imm ce bine arata, si ce frumos zugravit peisajul de toamna! Bravo mama mea! Tare si dovleacul vesel :))

    RăspundețiȘtergere
  5. Frumoasa introducere!
    Despre placinta,doar de bine!
    O seara buna!

    RăspundețiȘtergere
  6. arata super placinta.felicitari si pt.introducere.

    RăspundețiȘtergere
  7. Mmmm! un desert specific anotimpului toamna. Bine gatit si buuun iesit! Felicitari!!!

    RăspundețiȘtergere
  8. CE SA ZIC ARATA SUPER DAR AS PREFERA FOI FACUTE IN CASA DAR ORICUM FELICITARI ARATA SUPER

    RăspundețiȘtergere
  9. In zona noastra nu prea se foloseste dovleacul acesta....nici macar in prajituri, asa ca, nu l-am gustat niciodata.
    Dar ce ai facut tu aici arata de exceptie ! Zau ca mi-ai facut pofta.....
    Duminica senina, te tzuc !

    RăspundețiȘtergere
  10. interesant modul de rasucire la placinta de dovleac,imi place la nebunie aspectul.eu am cumparat dovleac gata ras pt ca nu-mi place sa ma lupt cu coaja.am cumparat 2kg si ceva.eu si sotia ne-am apucat sa preparam deja placinta,am calit dovleacul la care,eu am adaugat gris (asa procedez si la cea cu mere),stafide,scortisoara.am citit azi muuulte retete,aceata fiind singura la care am vazut la finisare ungerea cu ou.eu ung foile cu margarina de calitate (asa spune reclama!).felicitari,imi place modul de preparare,exprimarea explicita si,EVIDENT,aspectul!good job!

    RăspundețiȘtergere