vineri, 29 noiembrie 2013

Prajitura cu gem

Netezesc cu podul palmei o hirtie ingalbenita .
Este o hirtie pretioasa ce-a strabatut vremurile, pastrind pe ea scrisul mamei mele dar nu numai atit.
Insiruirea literelor marunte poarta cu ele, peste timp, modul in care bunica mea pregatea cea mai simpla prajitura cu gem.
Mama isi notase reteta nu pentru ca nu ar fi tinut-o minte ci pentru ca voia ca ea sa nu se piarda.
Insa tocmai asta se intimplase.
Multa vreme a cautat-o vrind sa mi-o dea, cunoscindu-mi pasiunea pentru prajiturit, insa zadarnic.
Strecurase hirtia intre paginile unei carti de bucate uitind la scurt timp de ea.
Cind cartea a ajuns la mine, rasfoind-o, am gasit si notita, aflind in sfirsit motivul pentru care era atit de importanta.
Sub titlu, intre paranteze, mama scrisese: "(preferata mamaiei Icuta)".
Am pregatit de multe ori de atunci prajitura cu gem, insa profit acum de ocazie ca sa transmit reteta fetelor mele - care o adora, fiind sigura ca vor sti sa aprecieze valoarea unei astfel de mosteniri.
Si am convingerea ca oricine va dori sa incerce prajitura nu va fi dezamagit, astfel incit dorinta mamei mele de a nu se pierde reteta va fi indeplinita.




Cu exceptia faptului ca in locul osinzei din reteta originala am folosit unt, restul ingredientelor sint:
- 3 galbenusuri
- 1 ou
- 250 grame unt (osinza)
- 250 grame zahar
- un plic zahar vanilat
- 500 grame faina (si ceva in plus, daca este nevoie pentru aluat) + 100 grame (pentru coca de razatura)
- un praf de copt
- coaja rasa de la o lamiie
- un borcan cu gem de gutui pentru umplutura

Intii se bat bine untul, zaharul, zaharul vanilat, galbenusurile si oul intreg.
Eu am profitat de ajutorul mixerului amestecind ingredientele la viteza mare a aparatului pina am obtinut o crema spumoasa cu ceva volum.


Faina se cerne impreuna cu praful de copt intr-un alt vas.


Se adauga crema de unt si ou peste faina si se rade deasupra coaja de la o lamiie.


Se framinta totul pina se obtine o coca ferma, de consistenta plastelinei. Se mai presara ceva faina, daca este nevoie, pina ce coca nu se mai lipeste de miini si de peretii vasului.
Se pastreaza o treime (1/3) din aluat iar restul se intinde intr-un strat uniform in tava unsa cu unt si tapetata cu faina (se poate folosi si hirtie de copt).
Se rastoarna peste compozitie continutul unui borcan cu gem de gutui acoperind toata suprafata foii de aluat.


Se mai adauga 150 grame de faina peste aluatul pastrat si se framinta pina se obtine o coca mai tare.
Aceasta se rade pe razatoarea cu gauri mari (pentru mere) deasupra prajiturii asa incit fulgii rezultati sa formeze inca un strat de aluat (ne putem ajuta de furculita pentru a imprastia fulgii uniform).


Se introduce tava in cuptor si se coace prajitura pentru aproximativ 30 de minute la foc mediu (o temperatura de 200 grade Celsius).
Va fi gata cind fulgii de aluat vor capata o culoare aurie.




Delicioasa prajitura pregatita intr-o atmosfera calda, vesela, de nenumarate ori, mai ales in preajma sarbatorilor, ca o introducere in atmosfera.
Cel putin una din aceste amintiri este memorabila pentru faptul ca, pe parcursul pregatirii prajiturii, la radio se desfasura un concurs cu premii iar fetele mele s-au mobilizat sa participe, in final reusind sa si cistige concursul, ceea ce le-a adus o suma de bani cu care au cumparat o cantitate impresionanta de portocale, sucuri si muulte dulciuri pentru toata familia.

10 comentarii:

  1. Prima venita, prima servita... Pot avea tot platoul, mai ales ca e cu gem de gutui si are un aer de sarbatoare. Te pupicesc !

    RăspundețiȘtergere
  2. CE DOR IMI ESTE SA GUST PRAJITURA ASTA DELICIOASA FACUTA DE MAMA !

    RăspundețiȘtergere
  3. Matusa,o fac miine!
    Pe mine m-a entuziasmat coca aia rasa crutsu-crutsu, pe limba mea

    RăspundețiȘtergere
  4. Delicioasa prajitura asta, frageda si aromata! O zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  5. hhhmmmm, ce vremuri imi vin acum in minte cand ma uit la prajitura asta, ce mai mancam prajitura facuta de mama cand eram mica, gustoasa, pufoasa, usoara, foarte buna..:)

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte buna! Am facut si eu prajiturica urmand aproximativ reteta si a iesit delicioasa! :-)

    RăspundețiȘtergere
  7. De mult timp caut reteta asta pe care am pierdut-o in urma cu multi ani! Multumesc, multumesc si multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  8. ..este o prajitura superba....mi-a ramas gindul la ea de acum citeva zile cind am vazut-o publicata...

    RăspundețiȘtergere
  9. Abia aștept și eu să o fac la sfârșit de săptămână atunci când am mai mult timp liber. Lucrurile simple sunt cele mai bune. Va mulțumesc pentru rețetă, mi-ar plăcea să mai dau peste rețete simple de demult.

    RăspundețiȘtergere