vineri, 30 martie 2012

Ceafa de porc cu salote

Hasmaua, numita si salota, esalot sau ceapa frantuzeasca, este o planta comestibila, inrudita cu ceapa, cu care se aseamana mult. Este cultivata ca planta aromatica si ca leguma comestibila. Bulbul, mai mult sau mai putin alungit, este constituit din sapte sau opt catei asemanatori cu niste cepe mici, deformate, cu gust si miros relativ apropiat cu al usturoiului dar mai putin iritant, si mai putin iute decit al cepei. Cateii diferiti nu sunt reuniti intr-un invelis comun. Comparativ cu ceapa, bulbul este in general mai mic si de forma asimetrica.
Termenul denumeste atit planta intreaga, cit si bulbul acesteia, care se utilizeaza de multa vreme in gastronomie. Este specifica bucatariei franceze.
Denumirea de hasma deriva din cuvintul maghiar hagyma (ceapa).
Denumirea de esalot deriva din latinescul ascalonia (cepa), (ceapa) de Ascalon. Ascalon era un oras situat pe vechiul teritoriu al filistinilor. Numit in prezent Ashkelon, orasul este situat pe teritoriul actual al statului Israel.
Se foloseste ca planta aromatica in multe sosuri si, sub forma cruda, in salate, tocata sau taiata felii subtiri. Inlocuieste usturoiul cind se doreste obtinerea unei arome mai delicate.
La noi, salota poate fi inlocuita cu succes in preparatele culinare de arpagic, nu numai pentru ca este mai usor de procurat.
Am fost surprinsa sa gasesc in magazin salote dar si mai surprinsa am fost sa vad ca nu este foarte scumpa. Asa ca mi-am spus ca merita sa incerc.
Si nu am gresit luind aceasta decizie. Este o mincare delicioasa.


Pentru doua portii, de incercare, am avut nevoie de:
- doua felii de ceafa de porc - aproximativ 400 grame
- 250 grame salote (acesta era gramajul unor sacuti mici)
- 200 ml passata rustica de la Cirio
- 4 linguri ulei de masline
- citeva boabe de piper
- 3 - 4 foi de dafin
- 100 ml vin rosu


Se pun feliile de ceafa de porc sa se rumeneasca, pe ambele parti, cu putin ulei, intr-un vas de sticla termorezistenta.
Se adauga vinul, piperul si foile de dafin, se acopera vasul si se introduce in cuptor sa fiarba incet, pina ce carnea se inteapa usor cu furculita. Daca vi se pare ca nu s-a facut iar zeama a scazut, mai adaugati putina apa calduta si lasati sa mai fiarba tot acoperit.
Cind carnea este gata se pun si salotele curatate in prealabil. Se pune din nou vasul acoperit in cuptor pentru 15 minute. Apoi se adauga sare dupa gust si sucul de rosii.
Punem capacul si dam din nou la cuptor pentru aproximativ 10 minute.


Carnea frageda si consistenta cremoasa a salotelor fac ca acest fel de mincare sa fie deosebit de gustos.


2 comentarii:

  1. am cultivat hasme in propria gradina dintrun catel de hasma rezuta o ceapa cu multi catei. pentru fiecare catel rezulta 2 la 4 frunze ca de ceapa asa ca obtinem o tufa de frunze ca de ceapa. este gustos la mancat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai mare dreptate. Este foarte gustoasa. Eu ador gustul cepei coapte si imi place consistenta celei fierte. Prin comparare pot sa spun ca gustul salotei este o combinatie de usturoi cu ceapa, si mi-a placut mult gatita.

      Ștergere